چرا بحران آب برای مردم باور شدنی نیست؟
شرح و بررسی علل کمبود آب و روشهای جلوگیری از آن
چرا بحران آب برای مردم باور شدنی نیست؟
دو شنبه 1 دی 1393 ساعت | بازدید : 1342 | نویسنده : MoHaMmAd | ( نظرات )

پارسینه نوشت: در حال حاضر 90 درصد مصرف آب در بخش کشاورزی، 7.5 درصد مربوط به مصارف خانگی و 2.5 درصد نیز از آن بخش صنعت و خدمات کشور است که متاسفانه 70 درصد آب مصرفی در بخش کشاورزی هدر رفته و تنها کمتر از 30 درصد آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.


پارسینه در ادامه می‌نویسد: امسال نیز مانند چند سال گذشت به صورت مداوم شاهد هشدارهایی در مورد بحران آب بودیم چرا که گفته می‌شود بحران کمبود آب در ایران به حدی رسیده است که ایران را جزو کشورهایی قرار داده که مرحله آمادگی برای خطر را پشت سر گذاشته و وارد مرحله خطر شده است.


روبرو شدن کشور با شرایط خشکسالی و کم‌آبی گسترده از یک سو و افزایش تقاضای آب به موجب افزایش جمعیت و همچنین رشد و توسعه بخش‌های کشاورزی و صنعتی کشور از سوی دیگر، نیاز به نگاهی ویژه‌ در جهت پیاده‌سازی سیاست‌های مدیریت مصرف در جهت کاهش میزان تقاضا و مدیریت تامین آب بیش از گذشته احساس می‌شود. مدیریت تقاضای آب در بخشهای خانگی، کشاورزی و سایر بخش ها اقدامات موثری در جهت مصارف آب معرفی می کند.


در حال حاضر 90 درصد مصرف آب در بخش کشاورزی، 7.5 درصد مربوط به مصارف خانگی و 2.5 درصد نیز از آن بخش صنعت و خدمات کشور است که متاسفانه 70 درصد آب مصرفی در بخش کشاورزی هدر رفته و تنها کمتر از 30 درصد آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.


بخش خانگی نیز با وجود سهم کمتر در مصرف آب بی‌تاثیر نیست. با وجود تمام‌ هشدارهای داخلی و بین‌المللی گویا این مردم دوست ندارند بحران کم آبی را باور کنند!


خبرنگار پارسینه به سراغ برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رفت تا به این سوالات پاسخ دهند که چرا مردم بحران آب در ایران را باور نمی‌کنند؟ چه باید کرد؟ اصلا عمق بحران آب در ایران به چه میزان است؟


عباس فلاحی باباجان: اگر آب مصرفی در بخش کشاورزی را مدیریت کنیم دیگر مشکلی باقی نخواهد ماند


عباس فلاحی باباجان، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارسینه با جدی خواندن موضوع بحران آب در کشور گفت: اگر ما بخواهیم بحث آب شرب کشور را که تقریبا 6 تا 7 درصد مصرف آب کشور را تشکیل می‌دهند، مدیریت کنیم ابتدا باید به سراغ مدیریت آب‌های کشاورزی برویم.


وی افزود: اولین موضوع که در حال حاضر در کشور داریم، حفظ آب است. یعنی آبی که باید مورد استفاده اصولی قرار بگیرد، به راحتی در دشت‌ها و بیابان‌ها رها شده و در پایان به دریاها و رودهایی که به خارج از کشور هدایت‌ می‌شوند، می‌ریزد.


نماینده مردم اهر و هریس در ادامه اظهار داشت: اگر ما مصرف آب در بخش کشاورزی را مدیریت کنیم دیگر بخش آب شرب مشکلی نخواهد داشت.


وی اضافه کرد: مطلب دیگری که باید مدیریت شود این است که ما از آب شرب کشور تعریف درستی نداریم. مسئله دیگر کیفیت آب شرب مصرفی در کشور است. ما باید کیفیت این آب پرقیمت را به حدی برسانیم که مورد نگرش حیف‌مدارانه مردم قرار بگیرد. یعنی مردم بگویند حیف است به زمین نریزید. متاسفانه چون این وضعیت وجود ندارد ما از همین آب هم برای شرب استفاده می‌کنیم و هم برای شستشو. آیا کسی را دیده‌اید با بطری‌های آب معدنی دست و روی خود را بشویند؟ ما که ندیده‌ایم. این فضا هنوز در کشور ما ایجاد نشده است. در حای که در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته با کارت‌هایی مخصوص آب را خریداری می‌کنند و مردم به همین دلیل قدر آب را می‌دانند.


فلاحی باباجان تصریح کرد: موضوع قیمت آب‌بها نیز حائز اهمیت است. آب باید بعد از افزایش کیفیت آنقدر ارزش پیدا کند که تبدیل به یک سرمایه شود.


وی افزود: بحث دیگری که باعث نگرانی من و بسیاری از دوستان شده است بحث واردات آب است. واردات آب ما را نگران می‌کند. واردات آب ما را از مدیریت آب کشور غافل می‌کند. من نگران این هستم که آب وارد کنیم، وقتی از مدیریت آب غفلت کردیم بعد از 5 سال آن کشور بگوید من دیگر توان صادرات آب را ندارم و بعد ما می‌مانیم و هزاران مشکلی که باید امروز مدیریت آن را شروع می‌کردیم.


این نماینده مجلس با اشاره به بررسی موضوع بحران آب در مجلس خاطرنشان کرد: بحث مدیریت آب سه هفته‌ای است مورد بحث کمیسیون عمران مجلس است، نمایندگان 4 محور اساسی را در نظر گرفته‌اند شامل محور آب، مدیریت کلان کشور یعنی مدیریت جامع کشور و شهرهاست، مدیریت آب کشور شامل آب کشاورزی و آب شرب و همچنین بخش مسکن است. دوستان اصرار دارند که باید طرح مدیریت جامع آب کشور چه از لحاظ آب شرب و چه از لحاظ آب کشاورزی باید طرحی مدیریت شده، جامع و با استفاده از نظرات کارشناسان و متخصصین حوزه باشد تا دیگر هم موجودی آب و میزان مصرف را بدانیم و هم چشم‌انداز آینده را بتوانیم ترسیم کنیم.


محمد رضا امیری: هر وقت آب قطع شد مردم باورشان می‌شود بحران داریم


به گزارش پارسینه، محمد رضا امیری، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به این سوال که چرا مردم بحران آب در کشور را باور نمی‌کنند، گفت: به قول معروف تا کسی سرش به سنگ نخورد باور نمی‌کند. هر وقت آب قطع شد باورشان می‌شود. ما الان خیلی مشکل داریم.


وی افزود: وضعیت در خیلی از روستاهای ما قرمز است و منابع آب بسیاری از شهرها همانند تهران نیز رو به اتمام است.


نماینده مردم کهنوج کرمان در خانه ملت ادامه داد: بخشی از این موضوع که چه باید کرد به مردم بر‌ می‌گردد که باید صرفه‌جویی کنند. البته میزان مصرف آب شرب نسبت به سایر بخش‌ها خیلی زیاد نیست اما در عین حال صرفه‌جویی لازم است.


وی خاطرنشان کرد: در بخش کشاورزی نیز که بیشترین مصرف را داریم باید فکری اساسی شود. مصرف بی‌رویه در کشور ما خیلی زیاد است. بیشترین هدر رفت منابع آبی در بخش کشاورزی است که هنوز هم به روش غرقابی و سنتی انجام می‌شود.


منصور آرامی: برای مصرف بهینه آب باید فرهنگ‌سازی کنیم


منصور آرامی، نماینده مردم بندرعباس از دیگر نمایندگانی بود که در گفتگو با خبرنگار پارسینه بحران آب در کشور را جدی عنوان کرده و گفت: به نظر من بخش‌های مختلفی در بحران آب دخیل هستند و نمی‌توانیم بگوییم فقط مردم در این موضوع مقصرند. درست است که نهایتا در شرایط به وجود آمده مردم نیز نقش دارند.


وی افزود: ما باید ببینیم سیاست‌های ما از قبل انقلاب تا به امروز به چه شکل بوده است. مشکلات جانمایی، مجوزهای صادرشده برای حفر چاه، سدسازی‌ها، چاه‌هایی که بدون مجوز حفر شدند، مصرف آب و فرهنگ مصرف، سنتی بودن کشاورزی و همچنین موضوع استفاده فضای سبز شهرهایمان از آب‌های شرب همه و همه دلایلی است که بحران کنونی آب در کشور را به وجود آورده‌اند.


عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما باید در ارتباط با مصرف آب به ویژه آب شرب فرهنگ‌سازی کنیم. به اعتقاد من قیمت آب نیز در این موضوع دخیل است که باید بررسی‌های دقیقی انجام شود.


وی تاکید کرد: نظر من این است که آب سالم آشامیدنی باید از آب‌های دیگر تفکیک شود و به هیچ قیمتی این آب شرب برای شستشوی ماشین و غیره استفاده نشود. مهمترین مسئله آگاه‌کردن و اطلاع‌رسانی به مردم است.


آرامی تصریح کرد: البته باید توجه داشته باشیم آب شرب تنها 7 درصد آب‌های کشور را شامل می‌شود و 93 درصد دیگر مربوط به بخش کشاورزی است. ما متاسفانه خیلی کوتاهی کردیم. کارهای خوبی از سوی دولت و شورای عالی آب در حال انجام است.


وی در پایان خاطرنشان کرد: آب یک مسئله حیاتی و امنیتی برای هر کشوری است و دولت و حاکمیت باید در این خصوص تصمیم جدی بگیرند و سیاست‌گذاری کلان داشته باشیم. در مورد مردم هم من مطمئنم اگر آموزش‌های لازم داده شود حتما مردم فهیم ما رعایت می‌کنند.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:


 
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
نظر سنجی

آیا شما در مصرف آب صرفه جویی میکنید؟

خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد

آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 62
تعداد نظرات : 10
تعداد آنلاین : 1

کدهای ماوس
ابزار عاشقانه



تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان آب، سرمایه ملی و آدرس waterfalls.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.

 






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 62
:: کل نظرات : 10

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز :
:: باردید دیروز :
:: بازدید هفته :
:: بازدید ماه :
:: بازدید سال :
:: بازدید کلی :